Tempo woningisolatie onvoldoende voor behalen miljoenendoel
Bouwnieuws | Bewerkt door redactie, Bron: ANP
Geplaatst: vandaag
DEN HAAG - Het tempo waarmee woningen worden geïsoleerd neemt toe. Maar dat tempo ligt nog niet hoog genoeg om in 2030 het doel te halen van 2,5 miljoen aangepakte woningen. Een "flinke versnelling" is nodig, schrijft woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan in een brief aan de Tweede Kamer.
Dat steeds meer woningen energiezuiniger worden gemaakt, blijkt uit een reeks cijfers die de D66-minister in haar brief opsomt. Een subsidie voor energiebesparing werd in 2022 nog 97.000 keer aangevraagd en vorig jaar 212.000 keer. Ook het Warmtefonds zag het aantal leningen verdubbelen. Het aantal sociale huurwoningen met energielabel E, F of G is ruim gehalveerd naar 115.000. En bij lokale aanpakken ziet de minister zelfs een "verviervoudiging" naar 80.000 geïsoleerde woningen in een jaar.
Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening schat dat grofweg 800.000 woningen zijn geïsoleerd sinds 2022. Na de zomer volgen nauwkeurigere cijfers.
De isolatieaanpak kampt met "structurele uitdagingen", aldus Boekholt-O'Sullivan. Allerlei subsidies, leningen en adviezen zijn niet goed op elkaar afgestemd. "Huishoudens weten niet waar te beginnen." In kwetsbare wijken wonen meer mensen met energiearmoede, maar de overheid heeft er moeite mee om die groepen te bereiken.
De minister wil dat de aanpakken per gemeente meer op elkaar gaan lijken. Een "versterkingsteam" moet achterblijvende gemeenten gaan begeleiden. Ook komt er een landelijk "energiehuis", een onlineloket waar burgers, bedrijven en organisaties als scholen allerlei zaken over verduurzaming kunnen regelen. Hoe het er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk. Boekholt-O'Sullivan heeft het over een "integrale, interactieve en laagdrempelige digitale verduurzamingsreis".
Overig Bouwnieuws
|