Schultz offert schaars groen op voor blankenburgtunnel
Javascript is uitgeschakeld

Schultz offert schaars groen op voor Blankenburgtunnel

Geplaatst: 08-12-2011

Gisteren heeft minister Schultz van Haegen haar voorkeur uitgesproken voor de Blankenburgtunnel als Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Onbegrijpelijk, vinden natuur- en milieuorganisaties samen met vele betrokken bewoners. De Blankenburgtunnel vernietigt het belangrijke natuur- en recreatiegebied Midden-Delfland en is bovendien slechts een tijdelijke oplossing die het fileprobleem alleen maar verplaatst. De leefbaarheid in Vlaardingen en Maassluis zal door de Blankenburgtunnel ernstig aangetast worden.

Er is veel weerstand tegen de Blankenburgtunnel. Het tracé van deze zesbaanssnelweg loopt namelijk dwars door het open en groene gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. De leefbaarheid staat hier al zwaar onder druk door de bestaande snelwegen en industrie waardoor de steden omringd worden. Nog een snelweg erbij die dwars door het natuur- en recreatiegebied en het cultuurhistorische landschap gaat is een stap te ver, vinden Natuurmonumenten, Milieudefensie, Milieufederatie Zuid-Holland, Natuur & Milieu, Actiecomité Blankenburgtunnel Nee en Groeiend Verzet. Zij staan hier niet alleen in, er zijn al meer dan 34.000 handtekeningen tegen de weg verzameld en ook de gemeenten op of nabij wiens grondgebied het tracé ligt verzetten zich fel. Het ontbreken van draagvlak weerhoudt minister Schultz er blijkbaar niet van toch voor de Blankenburgtunnel te kiezen. Volgens het ministerie zou de nu afgevallen variant van de Nieuwe Westelijke Oeververbinding, de Oranjetunnel, duurder en minder efficiënt zijn in het oplossen van de files. Of dat daadwerkelijk zo is staat ter discussie. Het College van Rijksadviseurs bracht enkele maanden geleden een advies uit waarin zij stelden dat de Oranjetunnel een grotere bijdrage zou kunnen leveren aan een robuust verkeersnetwerk. Het huidige onderzoek is echter ontoereikend om tot een volwaardige vergelijking tussen de tunnels te komen. De mogelijkheden van de Oranjetunnel zijn tot op heden onderbelicht gebleven. Andere aanpakken van de files, zoals een regionale spitsheffing, zijn niet onderzocht. Met de keuze voor een Blankenburgtunnel is het einde van de fileproblemen nog lang niet in zicht. Uit berekeningen van Rijkswaterstaat blijkt dat de A20 en de A4 door de Blankenburgtunnel overbelast worden. De aanleg van nog meer asfalt ligt daardoor op de loer, vrezen de milieuorganisaties. Zij hopen dat de Tweede Kamer, die zich volgende week over de beslissing van de minister zal buigen, het niet zo maar zal toestaan dat de minister miljarden gaat uitgeven aan een project dat de files niet oplost en desastreuze gevolgen heeft voor natuur, milieu, recreatie en leefbaarheid.

Overig Bouwnieuws

Shell stopt met biobrandstoffenfabriek in Rotterdam 03-09-2025
ING en Rabobank stoppen miljoenen in Nationaal Warmtefonds 02-09-2025
Voorrang op kleinere woning voor senioren in regio Eindhoven 02-09-2025
Steeds meer vakantiewoningen aan de kust 02-09-2025
Nieuwe aanbesteding renovatie Van Brienenoordbrug van start 01-09-2025
Meer hypotheekaanvragen, vooral voor verbouwingen 01-09-2025
Verkoopgolf van huurwoningen houdt aan 28-08-2025
Noord-Holland maakt miljoenen vrij voor stationsgebieden 28-08-2025
Ontwikkelaars: nieuwbouw heeft weinig aan nieuw stikstofplan 27-08-2025
BAM haalt contract binnen voor uitbreiding Limburgse netten 27-08-2025
 

Onze partners

  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
  • VBI
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
Sluit deze advertentie