Minister moet stikstofuitstoot doorgetrokken a15 beter motiv
Javascript is uitgeschakeld

Minister moet stikstofuitstoot doorgetrokken A15 beter motiveren

Geplaatst: 20-01-2021
Minister moet stikstofuitstoot doorgetrokken A15 beter motiveren

DEN HAAG - De minister van Infrastructuur moet beter motiveren of de berekeningen van de stikstofuitstoot van een doorgetrokken en verlengde snelweg A15 wel volledig zijn. De minister krijgt daarvoor een half jaar de tijd. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten in een tussenuitspraak over het tracébesluit, dat in 2017 is genomen om de snelweg in de buurt van Arnhem te kunnen aansluiten op de snelweg A12.

Tegen dat besluit kwamen 44 bezwaren binnen bij de hoogste bestuursrechter. Over de aansluiting wordt al tientallen jaren gediscussieerd. Verkeer vanuit Rotterdam richting Duitsland moet nu omrijden via Arnhem, omdat er 12 kilometer snelweg ontbreekt. Dat zorgt voor dagelijkse, lange files in de regio Arnhem-Nijmegen. De aanleg van het ontbrekende snelwegdeel gaat ongeveer een miljard euro kosten. Als de Raad van State woensdag het groene licht had gegeven, had het karwei in 2025 klaar kunnen zijn, maar nu treedt opnieuw vertraging op.

De minister heeft voor het besluit over de A15 een rekenmodel gebruikt, waarin de stikstofneerslag in natuur op meer dan 5 kilometer afstand van de weg niet wordt meegeteld. Maar, zegt de Raad van State, voor andere bronnen van stikstofuitstoot zoals de scheepvaart en de veehouderij, wordt de uitstoot op veel grotere afstanden wel meegerekend. De minister heeft volgens de hoogste bestuursrechter geen goede verklaring gegeven voor dit verschil en daarom kan niet worden vastgesteld of het tracébesluit geen nadelige gevolgen heeft voor natuurgebieden in de buurt van de snelweg. Europese natuurwetgeving vereist dat stikstofgevolgen "volledig, precies en definitief" in kaart worden gebracht.

Het bestreden rekenmodel is bij meer wegenbesluiten gebruikt. Als de minister niet goed genoeg kan uitleggen waarom de stikstofberekening wel klopt, kan dat gevolgen hebben voor andere grote infrastructurele projecten in het land.

Het bezwaar tegen de stikstofberekening voor de A15 was ingebracht door Natuur en Milieu Gelderland. De Raad van State heeft tientallen andere bezwaren die betrekking hadden op geluidsoverlast, luchtkwaliteit, woongenot en natuurhinder vrijwel allemaal ongegrond verklaard in de uitspraak, die tweehonderd pagina's telt. Over dergelijke zaken kan nu niet meer worden geprocedeerd.

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur laat weten dat de uitspraak wordt bestudeerd. "Het kabinet onderzoekt (...) al of voor alle emissiebronnen (landbouw, verkeer, industrie) vastgesteld kan worden tot waar de depositiebijdrage van projecten berekend moet worden", laat ze in een verklaring weten.

Overig Bouwnieuws

Shell stopt met biobrandstoffenfabriek in Rotterdam 03-09-2025
ING en Rabobank stoppen miljoenen in Nationaal Warmtefonds 02-09-2025
Voorrang op kleinere woning voor senioren in regio Eindhoven 02-09-2025
Steeds meer vakantiewoningen aan de kust 02-09-2025
Nieuwe aanbesteding renovatie Van Brienenoordbrug van start 01-09-2025
Meer hypotheekaanvragen, vooral voor verbouwingen 01-09-2025
Verkoopgolf van huurwoningen houdt aan 28-08-2025
Noord-Holland maakt miljoenen vrij voor stationsgebieden 28-08-2025
Ontwikkelaars: nieuwbouw heeft weinig aan nieuw stikstofplan 27-08-2025
BAM haalt contract binnen voor uitbreiding Limburgse netten 27-08-2025
 

Onze partners

  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
  • VBI
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
Sluit deze advertentie