'Megaprobleem' bij aanleg laadpleinen
Bouwnieuws | Bewerkt door redactie, Bron: ANP
Geplaatst: 17-09-2024
AMSTERDAM - Wel elektrisch moeten rijden, maar niet kunnen laden. Netcongestie zit verhuurondernemers in de weg in steden waar zero-emissiezones komen, schrijft De Telegraaf. Een zware laadaansluiting is vaak toekomstmuziek, en dus komt ook voor hen een ontheffing. De zoveelste op de uitstootloze-zoneregeling.
Netcongestie is voor ons een megaprobleem", stelt Gerard Spoor onomwonden. De mede-eigenaar van Diks Autoverhuur wil graag mee in de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Maar het volle stroomnet speelt hem parten. "In 2030 is er misschien ruimte, zeggen ze. Maar vanaf 2027 komen we de binnensteden niet in." Diks heeft tien vestigingen met in totaal 1450 voertuigen, van personenwagens tot busjes tot grote transportwagens. Zo'n vijf procent is nu elektrisch.
De BOVAG maakt zich druk over het vraagstuk rond de netcongestie. De organisatie pleitte voor een ontheffing voor ondernemers die wel willen, maar niet kunnen laden. Het ministerie van Infrastructuur laat desgevraagd weten dat die mogelijkheid er is. "Je moet dan wel kunnen aantonen dat er sprake is van netcongestie. Op basis daarvan kunnen ondernemers een ontheffing proberen te krijgen", stelt woordvoerder Stijn Oosterhoff. De BOVAG pleit voor maatwerk en duidelijkheid wat een ondernemer moet aanleveren voor een ontheffing.
Overig Bouwnieuws
|