Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Javascript is uitgeschakeld

Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid

Geplaatst: 08-03-2018
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid

DELFT - Amsterdam, Utrecht en Rotterdam voeren het beste beleid om een gezonde en klimaatvriendelijke stad te worden. Ze bieden fietsers, voetgangers en gebruikers van openbaar vervoer de beste voorzieningen en hebben meer oog voor schoner en efficiënt autogebruik dan andere gemeenten. Dat blijkt uit een benchmark van CE Delft in opdracht van de Fietsersbond, het Longfonds, MENSenSTRAAT, Milieudefensie, Natuur & Milieu, Rover en Wandelnet.

Amsterdam laat de auto het meeste staan
Uit de benchmark blijkt onder andere dat er grote verschillen zijn in het autogebruik tussen de verschillende steden. In Amsterdam, Groningen en Leiden wordt maar voor 25-30 procent van alle ritjes de auto gebruikt, terwijl in Emmen en Heerlen voor meer dan de helft van alle verplaatsingen de auto wordt gepakt. Voor een deel kunnen deze cijfers worden verklaard doordat er in grotere steden meer duurzame alternatieven zijn, maar grotere steden scoren doorgaans ook beter door goed stimuleringsbeleid.

Schade voor klimaat en gezondheid
Het verkeer in Almere, Middelburg, Zoetermeer en Delft geeft de minste klimaat- en gezondheidsschade voor haar inwoners. Het onderzoeksbureau heeft deze schade uitgedrukt in euro’s per inwoner. In Almere is de totale schade 178 euro per inwoner per jaar, terwijl dit in Rotterdam, de gemeente met de hoogste schade door het verkeer, 307 euro is. Die hoge schade komt vooral omdat er in Rotterdam relatief veel verkeersslachtoffers vallen onder fietsers, een belangrijk onderdeel van de schademeting.

Actief verbeteren
Volgens Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit van Milieudefensie kan deze benchmark gemeenten helpen om verdere stappen te zetten op weg naar duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. “Gemeenten kunnen ontzettend veel doen om over te stappen naar duurzame mobiliteit. Met deze benchmark kunnen zij zien op welke punten ze het goed doen, op welke punten minder, en wat ze van elkaar kunnen leren. Want zelfs bij de koplopers is nog veel winst te behalen. De grootste knelpunten op het gebied van luchtvervuiling, drukte en lawaai vinden we bijvoorbeeld in de grote steden. Er is ook daar dus nog een wereld te winnen.”

De zeven maatschappelijke organisaties roepen alle steden op om de komende jaren te zorgen voor duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. Wim Bot van de Fietsersbond: “De verkiezingen zijn een goed moment om huidig beleid kritisch tegen het licht te houden. We hopen in de nieuwe collegeakkoorden slim ruimtelijk beleid terug te zien, met uitstekende fiets- en wandelvoorzieningen, zero-emissievoertuigen, milieuzones, goed openbaar vervoer en lagere snelheden. Dit is hard nodig voor het milieu, onze gezondheid en de bereikbaarheid.”

Overig Bouwnieuws

Schiphol mocht contract met bouwers voor A-pier niet beëindigen 30-07-2025
'Een op drie zonnepaneelbezitters is uit de kosten' 29-07-2025
'Beste keuze politiek is investeren in isolatie' 29-07-2025
TenneT investeerde flink meer in stroomnet 28-07-2025
Heijmans: Nederland kan vastlopen door achterstand infra-onderhoud 28-07-2025
'Stikstofproblemen raken volgend jaar mogelijk omzet BAM' 24-07-2025
ING: meer koophuizen op warmtenet helpt verduurzamen sociale huur 24-07-2025
'Zakelijke klanten in wachtrij voor stroomaansluiting' 24-07-2025
'Experts bezorgd over populariteit van de airco' 23-07-2025
Gasunie investeert half miljard in eerste jaarhelft 22-07-2025
 

Onze partners

  • Kingspan Unidek
  • VBI
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
Sluit deze advertentie