Zonnestroom niks meer waard
Javascript is uitgeschakeld

'Zonnestroom niks meer waard'

Geplaatst: 11-03-2025
'Zonnestroom niks meer waard'

AMSTERDAM - Zonnestroom is in 2027, na het afschaffen van de saldering, niets meer waard. Het eerste energiebedrijf dat met tarieven voor 2027 komt, biedt netto een kwart cent per kilowattuur. De energierekening kan met zo'n 1000 euro per jaar stijgen, schrijft het AD.

Energiebedrijf Greenchoice heeft volgens energievergelijker Keuze.nl als eerste de voorwaarden voor 2027 bekendgemaakt. De terugleverkosten - ook wel bekend als de terugleverboete - dalen vanaf 1 januari 2027 fors bij Greenchoice, van 15,2 naar 5,2 cent per kWh. Dat lijkt goed nieuws, maar de terugleververgoeding - het bedrag dat je krijgt voor geleverde zonnestroom - daalt naar afgerond 5,4 cent. Onder de streep blijft er 0,25 cent per kWh positief resultaat over.

Bij eerdere schattingen werd nog uitgegaan van een nettowaarde in 2027 van ongeveer 5 cent per kWh. Na 2027 lijkt teruggeleverde stroom dus nagenoeg waardeloos.

Overig Bouwnieuws

Woningbouw op voormalige ministerielocatie gaat door 24-06-2026
Ook in Nederland stroomprijzen naar recordniveau 24-06-2026
Na jaren onzekerheid is orderboek architecten weer gevuld 24-06-2026
Meerderheid senaat positief tegenover regiewet woningbouw 23-06-2026
'Vraag naar airco's 'explosief' gestegen' 23-06-2026
Huizenprijzen stijgen iets harder in mei dan maand eerder 22-06-2026
Tempo woningisolatie onvoldoende voor behalen miljoenendoel 22-06-2026
'Animo voor zonnepanelen naar nieuw dieptepunt' 22-06-2026
VEH: kwart huiseigenaren kampt met hitte 20-06-2026
Katwijkse raad zet deur open voor miljardenfabriek 19-06-2026
 

Onze partners

  • Novastruct
  • Heembeton
  • Therminon
  • Naxis Energy
  • SOPREMA
  • VIP ISOLUTIONS
  • MEDITE SMARTPLY
Sluit deze advertentie