Zonnestroom niks meer waard
Javascript is uitgeschakeld

'Zonnestroom niks meer waard'

Geplaatst: 11-03-2025
'Zonnestroom niks meer waard'

AMSTERDAM - Zonnestroom is in 2027, na het afschaffen van de saldering, niets meer waard. Het eerste energiebedrijf dat met tarieven voor 2027 komt, biedt netto een kwart cent per kilowattuur. De energierekening kan met zo'n 1000 euro per jaar stijgen, schrijft het AD.

Energiebedrijf Greenchoice heeft volgens energievergelijker Keuze.nl als eerste de voorwaarden voor 2027 bekendgemaakt. De terugleverkosten - ook wel bekend als de terugleverboete - dalen vanaf 1 januari 2027 fors bij Greenchoice, van 15,2 naar 5,2 cent per kWh. Dat lijkt goed nieuws, maar de terugleververgoeding - het bedrag dat je krijgt voor geleverde zonnestroom - daalt naar afgerond 5,4 cent. Onder de streep blijft er 0,25 cent per kWh positief resultaat over.

Bij eerdere schattingen werd nog uitgegaan van een nettowaarde in 2027 van ongeveer 5 cent per kWh. Na 2027 lijkt teruggeleverde stroom dus nagenoeg waardeloos.

Overig Bouwnieuws

Orderboeken architecten weer gevuld 25-06-2026
Adviesorgaan pleit voor nieuwe koers woningmarkt 25-06-2026
Zonneparken breiden fors uit, vooral door grote projecten 25-06-2026
'Criminelen richten zich op duurdere buit bouw' 25-06-2026
Woningbouw op voormalige ministerielocatie gaat door 24-06-2026
Ook in Nederland stroomprijzen naar recordniveau 24-06-2026
Meerderheid senaat positief tegenover regiewet woningbouw 23-06-2026
Grotere kans op een baan in de bouw 23-06-2026
'Vraag naar airco's 'explosief' gestegen' 23-06-2026
Huizenprijzen stijgen iets harder in mei dan maand eerder 22-06-2026
 

Onze partners

  • Bergschenhoek Luchtcomfort
  • Burgerhout
  • BUVA
  • Nelskamp Dakpannen
  • Gebr. Bodegraven
  • De Hoop Pekso
  • Itho Daalderop
Sluit deze advertentie