Betonblokkenbedrijf mag niet naar lego verwijzen
Javascript is uitgeschakeld

Betonblokkenbedrijf mag niet naar LEGO verwijzen

Geplaatst: 29-04-2025
Betonblokkenbedrijf mag niet naar LEGO verwijzen

DEN HAAG - Het Nederlandse bedrijf Betonblock mag voor het aanbieden van eigen producten op zijn website niet meer veelvuldig het woord 'Lego' gebruiken. Dat heeft de rechter in Den Haag besloten in een rechtszaak van de Deense speelgoedfabrikant LEGO tegen de Noord-Hollandse verkoper van betonmallen.

Betonblock gebruikt op zijn website nu herhaaldelijk het woord 'Lego' voor mallen voor betonblokken met noppen aan de bovenkant. Maar daarmee maakt Betonblock inbreuk op de LEGO-merken en de rechter oordeelt dat dit binnen twee werkdagen moet stoppen op straffe van een dwangsom. Die bedraagt 500 euro per dag dat het bedrijf dit niet nakomt, met een maximum van 50.000 euro.

De rechter stelt dat de branche waarin Betonblock opereert op afstand staat van het publiek waarop LEGO zich richt. De speelgoedfabrikant loopt dan ook geen risico dat klanten het bedrijf niet weten te vinden voor de aankoop van dozen met de bekende bouwsteentjes. Maar Betonblock haalt wel voordeel uit het gebruik van het woord 'Lego', door het gebruik daarvan in websitelinks en koptitels.

Die manier van werken door de onderneming kan "niet anders worden gezien dan dat zij in het kielzog van de LEGO-merken probeert te varen om van de aantrekkingskracht, de reputatie en het prestige ervan te profiteren", aldus de rechter. Als gevolg daarvan was Betonblock bijvoorbeeld beter vindbaar voor potentiële klanten op Google.

Betonblock mag 'Lego' nog wel beperkt gebruiken om zijn producten te omschrijven. Om online beter vindbaar te zijn, kan het bedrijf bijvoorbeeld gebruikmaken van AdWords, het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven in de gesponsorde zoekresultaten verschijnen.

Het bedrijf beraadt zich nog op een hoger beroep, laat advocaat Jesse Hofhuis weten. "Om klanten die zoeken naar 'betonnen legoblokken' toch goed te blijven bedienen, blijven we gebruikmaken van AdWords, maar zullen we op de website voortaan onder andere de term 'megablokken' gaan hanteren", zegt hij. "Dat de blokken sterk doen denken aan de bekende LEGO-stenen mogen de klanten er zelf bij bedenken."

Overig Bouwnieuws

Nieuwe vertraging dreigt voor renovatie Binnenhof 13-05-2025
Noordelijke provincies pleiten voor financiering van Lelylijn 13-05-2025
Corporaties zetten eerste stap naar rechter om huurbevriezing 13-05-2025
Raad van State kritisch over versoepeling schadeaanpak 13-05-2025
Renovatiekosten Van Brienenoordbrug lopen op 13-05-2025
Aanleg windmolens op land stokt, klimaatdoelen raken uit zicht 13-05-2025
Monitor Koopwoningmarkt: starters kopen appartementen 08-05-2025
Herstel 'onveilige' vloer waterschapskantoor kost miljoenen 08-05-2025
Kamernet: studentenkamer is duurder dan vorig jaar 08-05-2025
'Forse tegenvaller voor kabinet bij energietransitieproject' 08-05-2025
 

Onze partners

  • Xella Nederland
  • Bergschenhoek Luchtcomfort
  • Burgerhout
  • BUVA
  • Nelskamp Dakpannen
  • Gebr. Bodegraven
  • De Hoop Pekso
Sluit deze advertentie