Afzinken caissons voor stormvloedkering venetie
Javascript is uitgeschakeld

Afzinken caissons voor stormvloedkering Venetië

Geplaatst: 03-06-2014
Afzinken caissons voor stormvloedkering Venetië
Beeld: Strukton

De komende maanden zal Strukton Immersion Projects acht betonnen caissons afzinken, als onderdeel van de stormvloedkering bij Venetië. Te beginnen met het eerste caisson op vrijdag 7 juni. De elementen, 60 meter lang en 40 meter breed, worden ingevaren ter hoogte van Chioggia, bij de lagune van Venetië. Daar worden ze ter plekke afgezonken.

De acht enorme caissons zijn gebouwd in 2012 en 2013 in een bouwdok. Na de bouw is het bouwdok onderwater gezet waar de caissons nu liggen te wachten voor het opdrijven, transporteren en afzinken. Met behulp van sleepboten zal iedere betonnen gevaarte van 21.000.000 kilo naar de ingang van de lagune worden gevaren. Het laatste caisson zal eind augustus geplaatst worden.

Maximaal 24 uur
Chioggia heeft een zeer grote vissersvloot waardoor de afsluiting van de inham zo kort mogelijk moet duren. Een afsluiting van maximaal 24 uur is de eis. Ook moet bij de afzinkoperatie rekening worden gehouden met de grote stroomsnelheden, als gevolg van eb en vloed stroomt het water van de lagune twee keer per dag door de opening van de inham. Daarnaast moet ook bij golven van 75 cm kunnen worden afgezonken.

Voorbereidende werkzaamheden
De maatvoerders van Geocon, onderdeel van Strukton Civiel, hebben in de periode januari en februari 2014 de werkzaamheden in het bouwdok afgerond. De elementen zijn daar ingemeten zodat al de gegevens bekend zijn om goed de plaats te kunnen bepalen op de zeebodem.

Om de caissons te kunnen vervoeren zullen ze uiteindelijk moeten gaan drijven. In maart 2014 is hiervoor het eerste water in het droogdok gepompt, waar de acht caissons liggen. Op dit moment is men bezig de laatste hand te leggen aan het opbouwen van de diverse pontons. De pontons zijn nodig om het caisson gecontroleerd te kunnen laten afzinken, daarnaast zijn er twee pontons met lieren erop om de positie van het caisson in dwarsrichting te kunnen controleren.

MOSE Project
Al tien jaar wordt aan dit grootste ingenieursproject van Italie gewerkt. Het MOSE Project, een stormvloedkering in aanbouw in Italië om de Lagune van Venetië af te kunnen sluiten van de Adriatische Zee. Ook Strukton helpt Venetië tegen hoog water bij Chioggia, als enige buitenlandse partij.

De stormvloedkering wordt aangelegd bij de drie ingangen van de lagune: bij de plaatsen Lido, Malamocco en Chioggia. De stormvloedkering bestaat uit een systeem van caissons waarin beweegbare vloeddeuren worden geplaatst. Het systeem wordt alleen gesloten bij extreem hoog water, vergelijkbaar met de Maeslantkering in Nederland.

De verwachting is dat de stormvloedkering in 2017 officieel in gebruik wordt genomen.

Bron: Strukton

Overig Bouwnieuws

'Daling vergunningen voorbode voor minder nieuwbouw' 15-05-2025
Ruim een vijfde minder woningen vergund 15-05-2025
Huizen Didam waren lastig te blussen door isolatie 15-05-2025
Asbestsaneerder die regels overtrad stilgelegd 15-05-2025
Volendam kan verder met woonwijk in beschermd landschap 15-05-2025
Aantal vergunningen voor tijdelijke woningen fors gestegen 15-05-2025
'Laatste poging' om windturbine stil te zetten 15-05-2025
Nieuwe vertraging dreigt voor renovatie Binnenhof 13-05-2025
Noordelijke provincies pleiten voor financiering van Lelylijn 13-05-2025
Corporaties zetten eerste stap naar rechter om huurbevriezing 13-05-2025
 

Onze partners

  • Recticel Insulation
  • Sapa by Hydro Building Systems
  • Renson
  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
Sluit deze advertentie